Bijtelling elektrische auto verdubbelt in 2020 naar 8%

Helaas hebben we minder goed nieuws voor nieuwe elektrische rijders. De bijtelling voor nieuwe elektrische auto’s van de zaak gaat volgend jaar omhoog van 4% naar 8%. Deze verhoging is onderdeel van het Klimaatakkoord. Hoewel de plannen nog niet definitief zijn, is de kans groot dat een elektrische auto kopen of leasen duurder wordt.

Bijtelling onverwacht omhoog

Oorspronkelijk zou de bijtelling bij privégebruik van een zakelijke elektrische auto pas per 2021 omhoog gaan naar 8%. Maar nu is bepaald dat de bijtelling voor nieuwe elektrische auto’s in 2020 al gaat verdubbelen naar 8% over de eerste € 45.000 van de cataloguswaarde. Voor het deel boven de € 45.000 is de bijtelling 22%. In de jaren daarna gaat de bijtelling nog verder omhoog.

Let op: heb je in de afgelopen 5 jaar een elektrische auto gekocht? Dan behoud je 60 maanden lang het bijtellingspercentage dat gold in het jaar waarin de auto op kenteken is gezet!

Bijtellingspercentage omhoog naar 22%

In 2019 is de bijtelling nog 4% over de eerste € 50.000 van de cataloguswaarde. Dit tarief gaat de komende jaren stapsgewijs omhoog:


Bijtellingspercentage Maximaal deel van de cataloguswaarde
20208%€ 45.000
202112%€ 40.000
202216%€ 40.000
202517%€ 40.000
202622%€ 40.000

Ten slotte wordt in 2026 het bijtellingspercentage dus 22%, net als voor gewone auto’s.

Waarom gaat de bijtelling nu al omhoog?

In het Klimaatakkoord is opgenomen dat politiek ernaar streeft dat uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn. Daarom zijn er in het verleden al heel wat gunstige maatregelen getroffen om dit te stimuleren. Maar ieder jaar wordt bekeken in hoeverre de verkoop van elektrische auto’s de verwachtingen overtreft. Omdat er meer elektrische auto’s verkocht zijn dan verwacht, wordt de stimulering nu versneld afgebouwd. Hierdoor voorkomt de overheid dat er teveel gesubsidieerd wordt.

Vrijgesteld van BPM tot en met 2024

Maar we hebben niet alleen slecht nieuws. In het Klimaatakkoord is nog een aantal (stimulerings-) maatregelen opgenomen ten aanzien van emissieloze auto’s:

  • Emissieloze auto’s blijven vrijgesteld van het betalen van de BPM tot en met 2024. In 2025 betaal je een vast tarief van € 360 per auto.
  • Emissieloze auto’s blijven tot 2025 vrijgesteld van het betalen van (het rijksdeel van) de motorrijtuigenbelasting (MRB). In 2025 moet je een percentage van 25% de MRB gaan betalen.
  • Voor particuliere emissieloze auto’s komt er een aanschafsubsidie. Het bedrag is nog niet duidelijk, maar de subsidie zal vanaf 2021 ingaan en vervolgens worden afgebouwd. De eerder genoemde aanschafsubsidie van € 6.000 komt niet meer terug in het akkoord.
  • Om de aanschaf van tweedehands emissieloze auto’s te stimuleren, worden nog meer maatregelen uitgewerkt:
    • het verstrekken van een laadtegoed voor de particulier
    • een kostenefficiënte aanschafsubsidie voor tweedehands elektrische auto’s
    • een tegemoetkoming in de kosten voor de aanleg van een laadvoorziening thuis en/of een batterijgarantie of batterij lease

Overweeg je een elektrische auto te kopen?

Ben je van plan om een elektrische auto aan te schaffen? Dan is dit een goed moment om de overstap te maken. Koop of lease je dit jaar nog een elektrische auto, dan kun je maximaal 5 jaar lang genieten van de laagste bijtelling. Wil je weten wat de aanschaf van een elektrische auto voor jouw bijtelling betekent? Neem dan contact op met één van de adviseurs van Salaris Online-X en we rekenen het voor je uit!