Social Media protocol voorkomt problemen

Aangezien Social Media een steeds grotere plaats inneemt binnen onze samenleving (en dus ook binnen het bedrijfsleven) doe je er als werkgever verstandig aan een social media protocol op te stellen.

Gebruik van Social Media binnen organisaties
Social Media biedt kansen om te laten zien dat je trots bent op je werk of bedrijf. Het kan bijdragen aan een beter imago en je kan doelgroepen bereiken die via "traditionele mediaā€¯ nauwelijks te bereiken waren. Via social media kan je ook de relatie met bestaande klanten verbeteren of reageren op klachten.

Gevolgen van Social Media op de productiviteit
De keerzijde is dat privé gebruik en zakelijk gebruik al snel door elkaar heen gaan lopen. Over de gevolgen voor de arbeidsproductiviteit verschillen de meningen. Bij nieuwe ontwikkelingen zie je vaak dat sommigen vooral de bedreigingen zien, anderen vooral de kansen. Om verschillende standpunten niet tot eindeloze discussies te laten leiden is het verstandig om voor iedereen duidelijkheid te scheppen in een protocol.

Social Media Protocol
Uitgangspunt is dat social media een waardevolle bijdrage aan de organisatie kan leveren, zoals e-mail en internet dat ook hebben gedaan. Om voor iedereen duidelijkheid te scheppen wat er wél en niet kan, moet je dit vastleggen in een protocol of gedragscode. Het CNV heeft op haar website een voorbeeld protocol staan dat je als leidraad kan gebruiken. En mocht je onverhoopt in een situatie komen waarbij je een geschil hebt met een werknemer, sta je als werkgever veel sterker in het geval van een gerechtelijke procedure.